עורך דין אלימות במשפחה

אלימות במשפחה הינה דבר טרגי אך נפוץ במחוזותינו, אשר דורש התמודדות מיידית ויעילה אשר גופי האכיפה בישראל לא בהכרח מסוגלים לה. התעלמות מאלימות זו עלולה להיות בעלת השלכות הרסניות, לא תהיה זו אף הגזמה להגיד כי מדובר בדיני נפשות.

עם זאת ההליך לבירור האמת במקרים מסוג זה עלול להיות דורסני ומכאיב לנאשמים, קורבנות וצדדים שלישיים. לכן, על מנת להפוך את ההליך לנסבל ככל האפשר ובעל תוצאות טובות בעבורכם, נדרש עורך דין מנוסה הבקיא בעבירות אלימות במשפחה ויכול לסייע בהקשרים אלו. בהתאם לכך במאמר זה אנו נפרט אודות עבודתו של עורך דין מסוג זה ומהם תחומי מומחיותו.

 

את מי מייצג עורך דין בתחומי אלימות במשפחה ומתי צריך עורך דין מסוג זה?

אחת השאלות הבסיסיות אשר חשוב לדעת היא מתי צריך עורך דין בתחומים אלו ואת מי הוא מייצג.

ראשית בניגוד לסברה הרווחת, במקרים של אלימות במשפחה עורכי דין אינם מייצגים רק את החשודים המואשמים, אלא גם קורבנות עבירה אשר מעוניינים בליווי של עורך דין לאורך התהליך. זאת מאחר ולעיתים קורבנות עבירה מעוניינים לפעול בעצמם ולא רק לחכות למשטרה ולגורמים ברשויות על מנת להוציא צווי הגנה, צווי הרחקה ופעולות דומות. כמו כן, בהתאם לחוק זכויות נפגעי עבירה, יש לקורבנות זכות להישמע ולפעול במסגרת ההליך ועורך דין מנוסה בתחומים אלו יכול לסייע להבטיח את זכויותיהם.

לצד זאת, עורכי דין המתמחים בעבירות אלימות במשפחה מייצגים גם חשודים בעבירות אלימות במשפחה. בתוך הקשר זה חשוב להבין כי במקרים רבים עורכי דין נתקלים בסיפורים אשר מתנהלים במסגרת הפלילית של אלימות במשפחה, אשר אינם שייכים לשם אך לא היה ענף במערכת המשפטית בישראל אשר יכלה לתת מענה טיפולי נדרש.

מעל 60% מהתיקים אשר נפתחים הנוגעים לעבירות אלימות במשפחה אינם מגיעים כלל לכתבי אישום. לכן חשוב לקחת עורך דין הבקיא בתחומים אלו אשר כול לגדוע את ההליך בעודו באיבו ולמנוע ממנו להחמיר או מהצדדים השונים לעשות פעולות שיפגעו באינטרסים של עצמם. לקיחת עורך דין בשלב הנכון יכול להיות ההבדל בין תלונה אשר נמחקת במהירות לבין כתב אישום והליך ארוך ומייסר. לכן, יש לקחת עורך דין ברגע שמוגשת תלונה הנוגעת לעבירות אלימות במשפחה ואין להקל ראש בכך.

 

אילו הליכים מנהל עורך הדין בעבירות אלימות במשפחה ומה הקשיים הייחודים לתחום זה?

רבים חושבים כי ההליך המרכזי מרכז בתוכו את כלל ההליכים של עבירות אלימות במשפחה, אך לא כך הדבר. במקביל להליך הפלילי ישנם הליכים נוספים כמו בקשות לצו הגנה למניעת אלימות במשפחה, מעצר עד תום ההליכים, צו למניעת הטרדה ומשמורת על ילדי הנאשם. עורך הדין לעבירות מסוג זה מלווה את הלקוח בבקשות הביניים והליכים הנלווים להליך הראשי.

על עורך הדין בעבירות אלו לנתב בכל ההליכים ביד אמן ולא להשמיט את אחד מאותם ענפים, זאת מאחר ובמידה ועורך דין לא מנוסה יעשה זאת אשר אינו בקיא באופי הליכים אלו, עלול להתמקד בהליך המרכזי בו יביא להצלחה מסוימת אך לא ייתן תשומת לב להליכים משניים אבל בשל כך לא יראה הלקוח את ילדיו במשך תקופה ארוכה, באופן אשר היה יכול להימנע במידה ועורך הדין היה מקדיש לכך תשומת לב. לכן, על עורך הדין לפעול לריכוך ואף ביטול צווי ביניים וכן מציאת חלופות למעצר הלקוח כמו מעצר בית אצל קרוביו ובכך אף יוכל להמשיך את עבודתו.

חשוב לדעת כי תיקים אלו מתאפיינים בקשיים ומורכבויות אשר אינן מאפיינות תיקים פלילים אחרים. כך למשל, בייצוג נאשמים בעבירות אלו בשונה מעבירות פליליות אחרות, לעיתים קרובות נדרש מהנאשם להוכיח כי אינו מסוכן על מנת להוכיח כי אינו מהווה סכנה לציבור או למשפחתו ולמנוע צווי הרחקה, מעצר עד תום ההליכים וכדומה.

בנוסף להליכים במקביל ישנו ההליך המרכזי, אותו מנהלת משטרת ישראל והפרקליטות למול הנאשם. ייצוג בהליך מסוג זה  דורש מעורך הדין מומחיות בדין הפלילי, סדר הדין הפלילי ולא פחות חשוב בליטיגציה, כלומר ייצוג בבתי משפט. עורך דין אלימות במשפחה בעל ניסיון רב בהופעה בבתי משפט בבתי משפט ידע מתי נכון לחקור עד באגרסיביות ומתי להימנע מכך, אילו שאלות נכון לשאול ומאילו מוקשים צריך להימנע. דבר זה נכון ביתר שאת בעבירות מהסוג בו המאמר דן, זאת מאחר ועבירות מסוג זה מתאפיינות ברגישות רבה ובמורכבויות משפטיות ועובדתיות בשל הערבוב של המערכת האישית המשפחתית של הנאשם והקורבנות ושל רשויות החוק.

 

מהן התכונות הנדרשות מעורך דין בתחומי אלימות במשפחה?

עורכי דין בתחום רגיש זה נדרשים לאינטליגנציה רגשית לצד ידע משפטי בתחומי המשפט הפלילי ודיני המשפחה. כלומר לא מספיק לדעת מהו הדין בעבירות אלימות אלא גם כיצד נכון להעביר את הנרטיב של הלקוח אל הגורמים הרלבנטיים וכיצד לשכנע באמינותו.

מהימנות הלקוח חשובה מאחר ובמקרים רבים עורכי דין במקרים של אלימות במשפחה מתמודדים עם סיטואציה של שתי גרסאות סותרות ללא גיבוי רב לאף אחד מן הצדדים. בהתאם לכך, עבודת עורך הדין כוללת מציאה ואיתור של ראיות התומכות בנרטיב של הלקוח. הדבר נכון ביתר שאת במידה ועורך הדין מייצג את הנאשם, המערכת המשפטית הישראלית נוטה לתת משקל רב ומהימנות לעדויות של מתלוננים על אלימות במשפחה, ובהתאם לכך הקושי במלחמת גרסאות בתיקים מסוג זה הופך להיות גדול שבעתיים. בהתאם לכך על עורך הדין לבחון כיצד ניתן לבסס את מהימנות הגרסה של הלקוח שלו ולהעביר באופן מיטיבי את נקודת מבטו לשופט ולגורמי הרשות הנוספים אשר ייתכן ומעורבים בהליך כמו העובדים הסוציאליים וכדומה.

כמו כן, בשל ריבוי ההליכים והאופי החריג של בקשות אלו העורך דין לא צריך להיות רק מוכשר בתחומו אלא מחויב ללקוח ולהיות זמין וערוך גם להליכים והתפתחויות הקורות במצבים לא שגרתיים, מפתיעים ובשעות לא רגילות.

 

סיכום ומסקנות

לסיכום, עורך דין המתמחה בעבירות אלימות במשפחה הוא עורך דין אשר בקיא במספר ענפים בתחום המשפט לצד בקיאות בנפש האדם. זאת בשל הרגישות הנדרשת בתיקים מסוג זה, בו כוחניות ואגרסיביות אינה בהכרח מועילה. כמו כן, יש חשיבות לעורך הדין בעבירות אלימות במשפחה לא רק להליך המרכזי, אלא גם להליכים אשר מתנהלים במקביל כמו הרחקת הנאשם ממשפחתו והמגבלות המוטלות עד תום ההליך.

עבירות אלימות נתפסות בחומרה רבה על ידי מערכת המשפט הישראלית, ועלולות להוביל למאסר ממושך. לכן, יש לתת את הדעת לסוג עורך הדין בו אתם בוחרים במקרים מסוג זה, אשר צריך להיות בעל ניסיון רב, ידע במשפט פלילי וליטיגציה, היכרות עם אופי העבודה בתיקים מסוג זה, רגישות וזמינות ללקוח.

במידה ואתם קורבנות לאלימות במשפחה או מכירים אנשים אשר סובלים מכך או לחלופין צריכים להתמודד עם האשמות בנושא זה, עליכם לפנות לעורך דין במהירות במטרה למנוע מהמצב להידרדר אף יותר. לעורך דין פלילי עם ניסיון רב בתחומי המשפט הפלילי בכלל ואלימות במשפחה בפרט, תוך הבטחה לזמינות בכל עת לטובת יעוץ מיטבי, דיסקרטי ומעל הכל מקצועי בתחומים אלו.

אלימות במשפחה

אולי יעניין אותך גם

עו"ד לענייני משפחה
עורך דין משפחה
5 הסכמים בדיני משפחה שחייב להכיר

בתי המשפט עוסקים בנושאים מגוונים מתחומים שונים. עורכי הדין, אשר עובדים בעבור המיוצגים שלהם באולמות בתי המשפט, מתמחים באותם תחומים, על מנת שיוכלו לייצג בתחום

קרא עוד »