עשיתם תאונת דרכים – מהן הפעולות שחובה לעשות?

בכל שנה יותר ויותר ישראלים מעורבים בתאונות דרכים, שחלקן מסתיימות בהרוגים ובפצועים. כל אחד עלול למצוא עצמו בסיטואציה בה הוא נמצא אשם בתאונה והחוויה אינה נעימה כלל. המאמר יפרט מהן הפעולות שחובה לעשות במקרה של תאונת דרכים.

 

מה עושים בתאונת דרכים בה מעורבים נפגעים?

בין אם אתם מעורבים בתאונת דרכים עם נפגעים קלים ובין אם אתם מעורבים בתאונה עם נפגעים במצב קשה, הפעולה הראשונה שתצטרכו לעשות היא לא להזיז את הרכב ממקום התאונה עד שהמשטרה מגיעה למקום. העמידו את המשולש הזוהר כדי להזהיר את הרכבים העוברים בכביש, הזעיקו את כוחות ההצלה וגשו לסייע לפצועים. במידה ולא תסייעו לפצועים ייתכן ותואשמו בהפקרה שהעונש עליה חמור. סייעו לפצועים אך אל תזיזו אותם אלא אם כן יש סכנה לדלקה ברכב. מרגע שהמשטרה מגיעה למקום יש לספר על המקרה ולמסור את הפרטים לה ולמעורבים בתאונה. לעולם אל תברחו מהמקום כיוון שתאונת פגע וברח היא פלילית והעונש על כך הוא מאסר בפועל. גם אם התאונה ללא נפגעים מומלץ לצלם את זירת התאונה ואת הרכבים המעורבים, סימני בלימה ומפגעים אחרים.

 

חקירה משטרתית

כאשר מעורבים בתאונה נפגעים בגוף, המשטרה תערוך חקירה ותבדוק את המעורבות של כל אחד מהמעורבים בתאונה. המסקנות אליהן יכולה להגיע המשטרה מגוונות. המשטרה יכולה לקבוע שהייתה נהיגה רשלנית, נהיגה תחת שכרות או השפעת סמים, אי ציות לתמרור, חוסר תשומת לב, שימוש בטלפון הנייד, מהירות מופרזת ועוד. גם נהגים שנפגעו בתאונת דרכים והם הנפגעים היחידים יקבלו כתב אישום כי זה לא משנה מי בדיוק נפגע, בתאונה היו נפגעים. על פי החוק קצין משטרה רשאי לעשות לנהג החשוד שימוע ולבדוק את עברות התנועה הקודמות שלו ונסיבות האירוע. לפיכך, הוא יכול גם לפסול את הרישיון לחודשיים באופן מיידי.

 

מה הם העונשים הצפויים בחוק?

ברוב המקרים כאשר בתאונת הדרכים מעורבים נפגעים ומוגש כתב אישום, ניתן לפסול את הרישיון ל-3 חודשים בהתאם לנסיבות. למשל, אם הן: רשלנות, אי ציות לתמרור עצור או לזכות קדימה. כאשר מעורבים בתאונה נפגעים שנהרגו או נפצעו קשה, הרישיון ייפסל לצמיתות. על פי מידת האישום וההוכחות ישנם עונשים נוספים כמו: עבודות שירות, קנסות, תשלום פיצוי לנפגעים, מאסר על תנאי או מאסר בפועל.

 

למי צריך לפנות כשמקבלים זימון לבית משפט?

חשוב לתעד כל פרט מהתאונה באמצעות המצלמה במכשיר הנייד, לקחת פרטים אישיים מעדים בזירת התאונה ולפנות מיד למשרד עורך דין תאונות דרכים עוד בזמן החקירה המשטרתית במקום התאונה. ייתכן ועורך הדין יעשה שימוש בתמונות ובעדים בבית המשפט. במקרה של תאונה קטלנית עורך הדין ישלח נציג מומחה מטעמו כדי לבדוק את הראיות בזירת התאונה שגם הן ישמשו לצורך הגנה משפטית.

 

תאונת דרכים

אולי יעניין אותך גם