כיצד לפתוח בהליך פשיטת רגל

כיצד לפתוח בהליך פשיטת רגל

נקלעתם חובות ואינכם רואים מוצא החוצה. הנושים לוחצים עליכם מכל הכיוונים, תיקי הוצאה לפועל נפתחים, עיקולים וסנקציות והחובות רק תופחים. מצבים שכאלו יכולים לקרות לכל אחד מאיתנו בנסיבות שונות; כאשר זה קורה אתם ממש משותקים מבחינה כלכלית ומרגישים שאין לכם את היכולת לשקם את חייכם ולנסות להחזיר את החובות. אלו הם מצבים בהם יש לשקול לפתוח בהליך פשיטת רגל, הליך אשר מספק לכם הגנה מפני הנושים ונותן לבית המשפט לקבוע הסדר להחזרת החובות. אמנם במסדרת הסדר זה יממשו את נכסיכם אך נראה שזוהי הדרך היחידה. אז כיצד פותחים בהליך פשיטת רגל?

את ההליך המשפטי של פשיטת רגל מתחילים בהגשת בקשה. את הבקשה מגישים לכונס הרשמי במשרד המשפטים והיא כוללת הגשת טפסים ותשלום אגרה העומדת על 1600 שקלים; כל חייב שיש לו חוב של לפחות 17,256 שקלים (חוב אשר נוצר בתום לב) יכול להגיש את הבקשה למתן צו כינוס והכרזה כפושט רגל. גם נושים יכולים להגיש בקשה שכזו לגבי בעל החוב אך אלו הן בקשות נדירות יותר. את הבקשה עצמה יש להגיש לכונס ההרשמי באזור מגוריכם על פי הרשום בתעודת הזהות ויש להגיש אותה ב 4 העתקים כאשר היא חתומה ומאומתת בתצהיר על ידי עורך דין. שימו לב שישנם כללים מדוייקים למילוי הבקשה וחשוב להקפיד עליהם. יש להגיש אותה מודפסת ולא בכתב יד! כתובת עדכנית, מספר טלפון וכל הפרטים הנדרשים בטופס. כל חריגה במילוי הפרטים תביא לעיכוב מיותר בטיפול בבקשה.  אין צורך להזכיר שיש למלא את הטפסים בכנות.

מלבד תצהיר עורך דין כמו עורך דין אורדן, הטפסים אותם יש להגיש כוללים:

  • בקשת חייב למתן צו כינוס ולהכרזתו פושט רגל (טופס 4).
  • דין וחשבון על חובות ונכסים (טופס 5)
  • שאלון לחייב
  • כתב ויתור סודיות
  • יפוי כוח
  • טופס כתב התחיבות החייב להליך.

את הטפסים השונים תוכלו למצוא באתר משרד המשפטים.

תצהיר החייב

בנוסף לטפסים יש להגיש תצהיר של החייב. זהו תצהיר מפורט המפרט את נסיבות התגלגלות החוב ויש לו משמעות רבה בשיקולים לקבלת ההחלטה. יש לציין באופן כרונולוגי את כל ההתרחשויות אשר הובילו להיווצרות החוב בצורה מדוייקת וכנה. בסופו של דבר בית המשפט מבקש לדעת האם החייב נקלע לחובות בתום לב ולא לקח על עצמו ביודעין התחייבויות כספיות שאין ביכולתו לעמוד בהן.

יש לצרף גם דוח לגבי החובות שלכם והכוונה היא לתדפיס מחשב רשמי מטעם רשות האכיפה המפרט את תיקי ההוצאה לפועל העומדים כנגד החייב, כולל תיקים שהחייב פתח וזכה (כלומר תיקים בהם אנשים חייבים לו כסף). כמו כן פרוטוקלים של חקירות יכולת שנערכו לחייב או לבן/בת זוגו במשרדי ההוצאה לפועל.

הכונס הרשמי ובית המשפט צריכים לקבל את כל המידע על מנת לנתח את יכולת החזר החוב שלכם ולכן יש להגיש גם תלושי שכר של ששת החודשים האחרונים, טופס 106 ודוח דיווח מעסיקים – זה מתייחס לחייב, בן/בת זוג ואפילו ילדיו; קצבאות שונות מטעם הביטוח הלאומי נלקחות בחשבון ויש להגיש את הדוחות המתאימים; מסמכים לגבי חשבונות בנק, ביטוחים, נכסי נדל״ן וכלי רכב; מסמכים לגבי העברת בעלות על נכסים; מסמכים לגבי תשלומי פיצויים, ירושות ומתנות; פרטים לגבי מגורים כמו חוזה שכירות או המקום שבו הוא מתגורר; גרושים צריכים להגיש הסכם גירושין וגט או הסכם ממון. כמובן שיש להגיש גם מסמכים לגבי הפרטים האישיים כמו צילום של תעודת הזהות וספח הדרכון.

אולי יעניין אותך גם