פירוק שיתוף בנכס מזווית אחרת

המושג "פירוק שיתוף" נשמע לנו קצת רחוק מאיתנו, לא מוכר, שייך אולי לעולם של בעלי הון ונכסים ופחות קשור לאדם הפשוט. אך האמת היא שרבים מאיתנו עלולים להיתקל בו במסגרת של הליך גירושין, שהוא כשלעצמו דבר שכיח בחיים המודרניים. מזל שאנחנו כאן כדי להסביר.

 

פירוק שיתוף במסגרת הליך גירושין

ככלל, כשמדובר בנכס שיש עליו בעלות משותפת לכל אחד מהבעלים יש זכות לדרוש בכל עת את פירוק השיתוף. איפה זה מתחבר לאדם הפשוט? ראשית, על אף שלא נהוג לחשוב על כך בדרך הזאת, רבים מבני הזוג בישראל הם בעלים משותף של נכס משמעותי – דירת המגורים שלהם.

כאשר בני הזוג מתגרשים הם מפרקים את שותפות החיים שלהם, אך גם את השותפות הכלכלית, ופה בעצם מופיע הקשר ההדוק בין פירוק שיתוף בנכס לגירושין. את פירוק דירת המגורים עושים בדרך של מכירה לצד ג' וחלוקת הרווחים.

 

תביעה לפירוק שיתוף – מתי זה קורה?

אז ברור שבמקרה של גירושין רוב הזוגות יבחרו לפרק גם את השותפות הכלכלית שלהם. ניתן לעשות זאת בקלות יחסית במסגרת הסכם הגירושין בכל דרך שעולה על רוחם של הצדדים. עם זאת, לעיתים לא מגיעים להסכמה או שאחד הצדדים רוצה לזרז את התהליך באופן עצמאי.

במקרים כאלו פעמים רבות יגיש אחד הצדדים תביעה לפירוק השיתוף בנכס. ברגע שהוגשה תביעה צורת הפירוק המדויקת נתונה בידי החלטת בית המשפט, שיכריע על פי נסיבות העניין, כאשר במקרה של תביעה במסגרת הליך גירושין שיקול הדעת של בית המשפט הוא די רחב. בנוסף, במקרה של גירושין מתיר החוק לבית המשפט שלא לפרק את השיתוף בין הצדדים כל עוד לצד המשמורן אין דיור חלופי מתאים.

 

עיכוב פירוק השיתוף ומכירת הבית

בגדול אין דרך למנוע מאחד הצדדים להגיש תביעה לפירוק השיתוף, זוהי זכות שמוקנית לו על פי חוק. עם זאת, אם האישה חוששת שימכרו את ביתה היא יכולה להקדים את תביעת הפירוק של הבעל ולהגיש בקשה למדור ספציפי לבית הדין הרבני. קבלת צו למדור ספציפי מבית הדין הרבני יכולה לעכב משמעותית, ואף למנוע, את מכירת הבית.

אולם, צעד זה יינתן רק במקרים בהם הבעל עזב את הבית או כשהגיש בקשת גירושין שאינה מוצדקת. בנוסף, לא ניתן לקבלו במקביל למזונות, ולכן על האישה להחליט מה חשוב לה יותר.

 

סיכום

כמו כמעט כל דבר שקשור לגירושין, גם חלוקת הרכוש בין בני הזוג עלולה להיות דבר מסובך ולא נעים. דירת המגורים על אחת כמה וכמה, בהיותה נכס הקשור בנפשו של אדם ומעניק לו יציבות וביטחון. כאשר אחד הצדדים פועל על דעת עצמו, ללא תיאום עם הצד השני, הדבר עלול להסתבך אף יותר.

מסיבה זאת חשוב לפנות לייעוץ משפטי ברגע שאתם יודעים שאתם הולכים לכיוון של גירושין. ייעוץ משפטי טוב שילווה אתכם מההתחלה יוכל למנוע מכם מצבים לא נעימים כמו תביעת פירוק שיתוף בדירת המגורים שתוגש נגדכם ללא התרעה מוקדמת.

לפרטים נוספים: https://www.helenasimhi.co.il

אולי יעניין אותך גם

עורך דין לרכישת דירה
עורך דין מקרקעין
למה צריך עו"ד לקניית דירה

ההחלטה לקנות דירה היא החלטה של זוגות רבים בישראל, והגעה לדירה משלך היא אחד החלומות הישראליים המובהקים. בנוסף לכך, בשל מחירי הדיור ההולכים ומאמירים, קניית

קרא עוד »
פטיש
עורך דין מקרקעין
עורך דין נדל"ן מומלץ

רכישת דירה, או נכס נדל"ן אחר, היא לרוב האנשים בישראל העיסקה הגדולה שיעשו במהלך החיים. היבטים רבים ומורכבים של העסקה ניתנים לבחינה ולדיוק רק בידי

קרא עוד »
ממאזניים וזכוכית מגדלת
עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין בחיפה

דיני המקרקעין בכל עיר הם שונים ודורשים היכרות וידע ספציפי. עורך דין מקרקעין אשר פעיל בעיר אחת, עשוי להיות פחות אפקטיבי באחרת, לפחות בתחילת דרכו,

קרא עוד »