מתי תביעת דיבה מגיעה למאבק בבית משפט

הוצאת דיבה, או המושג הנפוץ יותר – הוצאת לשון הרע, נפוצה ומובנת בעולמנו היום. אם בעבר הוצאת דיבה הייתה מתרחשת בעיקר בערוצי התקשורת – טלוויזיה, עיתונות, ופרסומות, היום אנו מדברים על זירה ציבורית אחרת לחלוטין. מתי ניתן להגיש תביעה שכזאת? ומתי מדובר בתי מבוסס שנידון בבית המשפט? מי הם המומחים בנושא? במאמר זה נענה לכם על השאלות וניתן לכם את המידע הרלוונטי ביותר בנושא.

 

שמו הטוב של אדם

שמו הטוב של האדם, הינו הדבר החשוב ביותר, ומהווה את הנכס הקריטי ביותר של כל אחד בחייו. פגיעה בשם הטוב, עלולה להוות פגיעה אנושה במשלח ידו של אדם, במשפחתו, בחבריו ולשנות את סדרי חייו מן הקצה אל הקצה. על כן החוק במדינה מסדיר את הקריטריונים להגשת תביעה בנושא ואת העונשים הנדרשים ממי שעשה פגיעה שכזאת.

 

מעבר מהזירה התקשורתית לרשתות

בניגוד לעבר, בו הוצאת שם רע, או כל דיבור על לשון הרע היה מתרחש בעיקר באפיקי התקשורת המוכרים, היום אנו מתמודדים עם מציאות אחרת לגמרי. היום, כל אדם יכול לכתוב, להפיץ ולדבר סרה על מי שיבחר. וזאת באמצעות הפלטפורמות הדיגיטליות שמרביתנו משתמשים בהם באופן קבוע.

זאת ועוד

זאת ועוד, כל אחד ואחת כיום חשופים להוצאת דיבה או לפגיעה בשמם הטוב. כך גם, לכל אחד היכולת להגיע לקהל רחב ומגוון של אנשים ולהשפיע על עיצוב דעת הקהל בקלות ובמהירות שלא נראתה בעבר.

הגשת תביעה בנושא

איך תוכלו לדעת מתי הקו נחצה, ויש 'תיק' שניתן להוכיח שפגעו בו בשמכם הטוב? נציין קודם, כי החוק המסדיר את המדובר נקרא 'חוק איסור לשון הרע'. חוק זה נחקק בשנת 1965 וכתנאי סף מדבר על שני תנאים בסיסיים שצריכים להתקיים במידה ותרצו להגיש תביעת דיבה.

 

מהם שני התנאים?

התנאי הראשון מדבר על פרסום הדברים. כלומר, די לפעמים בשיחה בין שני אנשים המשלבת לשון הרע אודותיכם, בה הדברים האמורים מוצגים לאדם אחר מלבדכם. משמע אותו אדם יכול לפתח דעה שלילית אודותיכם בעקבות שיחה שכזו. במידה ולשון הרע לא הופץ לאדם נוסף מלבדכם, לא תהיה עילה להגשת תביעה.

התנאי השני

התנאי השני בתהליך הגשת התביעה, מדבר עם תוכן הדברים. טרם הגשת התביעה, יש לבדוק כי הדברים שנאמרו גורמים לאחד מההשפעות הבאות על האדם, כדוגמת – השפלתו בציבור, ביזויו, פגיעה ממשית בעבודתו או במקצועו. בנוסף, גם ביזוי על רקע מיני, דתי, גזעי עלול להיחשב כהוצאת לשון הרע על אדם.

 

לסיכום

עם התקדמות הטכנולוגיה אנו נחשפים יותר ויותר לפרסומי לשון הרע. הימנעו משיתוף ולקיחת חלק באופן אישי עם דיבורים שכאלו. שימו לב שבמידה ותרצו להגיש תביעה, שימו לב ששני התנאים שציינו קיימים, והתייעצו עם עו"ד מומחה בתחום שייתן לכם את כל המידע הרלוונטי.

חוֹק

אולי יעניין אותך גם

עורך דין לשון הרע
עורך דין לשון הרע
תפקידו של עו"ד בתביעת הוצאת דיבה

הוצאת דיבה, המוגדרת כהשמצה בכתב או בפרסום, עלולה להכתים את המוניטין, להרוס קריירות ולגרום למצוקה פסיכולוגית משמעותית, מה שמחדד את החשיבות של תביעות כאלה. תפקידו של עורך הדין מעצב לפיכך את מהלך התביעה מראשיתה ועד להכרעה בה   מה עושה עורך דין בתביעת הוצאת דיבה? המשימה הראשונה של עורך דין היא לקבוע את כדאיותה של תביעת לשון הרע. הדבר כרוך בבדיקה יסודית של החומר המשמיץ לכאורה, תוך הערכה האם הוא עומד בהגדרה המשפטית של לשון הרע. הקריטריונים מחמירים: יש לפרסם את ההצהרה לצד שלישי, להיות שקרית ולגרום לפגיעה במוניטין של התובע.

קרא עוד »