מקרים שאסור לפטר בהם עובד ולא ידעתם עליהם

בוודאי ידעתם כי במדינת ישראל קיימים חוקים רבים אשר מטרתם להגן על עובדים מפני יחס לא הוגן מצד המעסיקים שלהם.

חוקים אלו נוגעים למגוון זכויות שיש לעובדים ואף מגינים עליהם מפני פיטורים במקרים מסוימים.

חלק מאותם מקרים בהם אסור לפטר עובד מוכרים לציבור הרחב.

האיסור לפטר עובד במילואים למשל או עובדת בחופשת מחלה מוכרים לכולנו.

עם זאת יש עוד מספר מצבים פחות מוכרים בהם אין המעסיק רשאי לפטר את העובד.

כדי להימנע ממצב שמפטרים אותכם או אדם הקרוב לכם בניגוד לחוק, כדאי מאוד שתכירו את אותם מקרים, ובדיוק מסיבה זאת הכנו לכם את הכתבה הבאה

 

פיטורים של עובדת במהלך טיפולי פוריות

חוק עבודת נשים בא לספק הגנה מקיפה כנגד אפליית נשים במקום העבודה. ואכן חלק מההגנות שהחוק הזה מספק מוכרים לכלל האוכלוסייה שמודעת למשל לעובדה שאין לפטר עובדת בהריון או עובדת לאחר לידה.

יחד עם זאת לא כולם מודעים עד כמה מקיפה ההגנה שחוק זה מספק. כך למשל נשים אשר עוברות טיפולי פוריות זכאיות אף הן להגנה שכזאת וכל עוד הן מודיעות למעסיק מראש, זכותן להעדר מן העבודה לצורך טיפולי פוריות ללא חשש שיאבדו את מקום עבודתן.

 

פיטורים של עובד או עובדת בשל דעותיהם הפוליטיות

אין ספק כי הספרה הפוליטית מהווה מרחב מתוח במיוחד בשנים האחרונות ולעיתים קרובות אנשים עם דעות מנוגדות עלולים להרגיש רגשות חזקים של עוינות אחד כלפי השני.

סיטואציה שכזאת עלולה להיות מאתגרת במיוחד אם מדובר באנשים העובדים ביחד, על אחת כמה וכמה אם יש ביניהם יחסי מרות. למרות כל המורכבות של סיטואציות כאלו חשוב לזכור כי אין זה חוקי לפטר עובד בגלל דעותיו או פעילותו הפוליטית ובמקרה הצורך אף אפשרי להוציא צו מניעה לפיטורים שכאלה.

 

פיטורים של עובד או עובדת המבקשים להתאגד

לאיגודי עובדים יש כוח רב אם הם פועלים יחד לקידום מטרה משותפת ולכן אין זה מפליא כי מעסיקים רבים לא אוהבים את הרעיון של התאגדות עובדים.

בשל החשיבות הגדולה של איגודי עובדים לקידום רווחתם וזכויותיהם של העובדים ובשל האינטרס המובהק של המעסיקים לנסות למנוע התאגדויות שכאלה החוק מספק הגנה מפיטורים לעובדים אשר מבקשים להתאגד או פעילים באיגוד וזאת בהתאם לחוק הסכמים קיבוציים.

 

לסיכום

פיטורים הם גזירה קשה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה נפשית ובהתאם לכך כאשר מפטרים אדם יש לעשות זאת משיקולים מקצועיים רלבנטיים בלבד.

מסיבה זאת החוק במדינת ישראל מספק הגנה לעובדים בכל אותם מקרים בהם המעסיק מבקש לפטר את העובד משיקולים זרים או לא עניינים. אם תהיו מודעים לחוקים ותתייעצו עם עורך דין מקצועי במקרה של מחלוקת במקום העבודה תוכלו להבטיח שלא תאבדו את מקור הפרנסה שלכם מסיבות לא ראויות.

 

עורך דין בזמן עבודה

אולי יעניין אותך גם