מה צריך לדעת לפני שמגישים תביעה קטנה?

תביעות קטנות בהחלט נחשבות לדבר שכיח מאוד, שכן הן מהוות מעין פתרון לסכסוכים "קטנים" ומאפשרות לנו למצות את הדין עם מי שהרע לנו. אולם לפני שניגש לבית המשפט, מוטב שנבין מהם התנאים הנדרשים בתביעה קטנה ובאופן כללי – כדאי שנעשה זאת בתבונה.

אם ברצונכם להגיש תביעה קטנה – המאמר הבא בדיוק בשבילכם. לפני שתיגשו לבית המשפט ותגישו את התביעה, כדאי שתוודאו שאתם אכן עומדים בכל התנאים הנדרשים להגשת תביעה קטנה, כמו גם תכינו את כל המסמכים הדרושים מבעוד מועד, על מנת למנוע התעסקות מיותרת. במאמר הבא נעשה סדר בבלאגן – איך מגישים תביעה קטנה בחכמה ובתבונה.

 

מה היא תביעה קטנה?

תביעה קטנה – כשמה כן היא, מכיוון שהיא אכן נועדה לתאר תביעה קטנה יחסית. היחס כמובן מתבטא בסכום התביעה, שיכול להגיע לסכום של 34,600 שקלים לכל היותר, ובמובנים משפטיים אכן מדובר בסכום פעוט יחסית.

בנוסף, תביעה קטנה אינה יכולה להתבצע על ידי חברה או תאגיד, אחד החוקים העיקריים בתביעות קטנות הוא שהן יכולות להתבצע על ידי אדם יחיד בלבד. סדרי הדין בתביעות "רגילות" בדרך כלל שונים לחלוטין – הן מבחינת הדרך שבהן מתנהלות והן מבחינת הזמן של המשפט, תביעה קטנה בדרך כלל לא תימשך זמן רב.

תביעה קטנה יכולה לגעת בנושאים רבים ושונים. לדוגמא, מקרה שכיח לתביעות קטנות הוא למשל תביעה קטנה בין בעל דירה לשוכר. כך לדוגמא במקרה והשוכר אינו משלם שכר דירה ומסרב לצאת מהדירה – יכול בעל הדירה להגיש תביעה קטנה כנגדו. כדי להבין האם המקרה שלכם יכול להיחשב כתביעה קטנה – היכנסו לתוך המדריך לתביעה קטנה.

 

איך מגישים תביעה קטנה?

ראשית עלינו להבין מה הם המסמכים הנדרשים שעלינו להגיש לבית המשפט. מלבד הטופס של התביעה, מוטב שנצרף לתביעה את כל המסמכים שיכולים לחזק את הטענה שלנו בבית המשפט, מסמכים שיכולים להוות כהוכחות. לדוגמא, אם עברנו תאונת דרכים, מוטב שנצרף את המסמכים הרלוונטים – חוות דעת של שמאי רכב וכו'. חשוב שנגיש את המסמכים הללו מראש שכן יש מקרים בהם לא נוכל להגיש אותם מנקודת זמן מסוימת.

 

מהם התנאים להגשת תביעה קטנה?

קיימים מספר תנאים שעלינו לעמוד בהם אם ברצוננו להגיש תביעה קטנה. אחד התנאים מתייחס לכך שהתביעה חייבת להיות קשורה בנושאים אזרחיים או צרכניים בלבד. בנוסף, קיים חוק המגביל את כמות התביעות הקטנות שאזרח יכול להגיש בשנה – ההגבלה חלה על חמש תביעות לכל היותר. כלומר במידה והאזרח הגיש חמש תביעות בשנה החולפת, בית המשפט יהיה רשאי להעביר את תביעתו לבית משפט השלום.

לסיכום, אם בכוונתכם להגיש תביעה קטנה בקרוב, מוטב שתעשו את שיעורי הבית מראש ותיערכו בהתאם. הן מבחינת המסמכים הנדרשים והן מבחינת הידע שעליכם להחזיק טרם הגשת התביעה.

עורך דין

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
מדוע כדאי לפנות למשרד עו"ד?

עניינים משפטיים יכולים להיות מורכבים ומכריעים, ולרוב דורשים הכוונה וייצוג מקצועיים של מומחה בתחום. בעוד שאנשים מסוימים מעדיפים לטפל בהתמודדויות משפטיות בעצמם, ישנם יתרונות רבים

קרא עוד »
עו"ד שי סולטן
עריכת דין
מה הפיצוי בגין תאונות אישיות?

תאונות עלולות להתרחש בכל רגע, ולהשאיר אנשים פצועים פיזית, בטראומה רגשית ועומסים כלכלית. כאן נכנס לתמונה פיצויים בגין תאונות אישיות – מתן תמיכה וסיוע נחוצים

קרא עוד »
עורך דין צבאי
עריכת דין
מהי תביעה ייצוגית נגד בנק?

תביעה ייצוגית נגד בנק היא מנגנון משפטי המאפשר לקבוצת אנשים שנפגעו באופן דומה מפעולות או מדיניות של בנק, לבקש ביחד פיצויים או סעדים אחרים. תביעות

קרא עוד »
דיני נזיקין ותביעות נזיקין
עריכת דין
על אילו סוגי נזיקין ניתן לתבוע?

תביעות אזרחיות בישראל עוסקות בנושאים רבים החל מתביעה על רקע של הפרת חוזה ועד לתביעות בנושא מזונות וירושות. אחד התחומים המרכזיים ביותר בתביעות האזרחיות בישראל,

קרא עוד »