מה עושים במקרה של הרעת תנאים? למי פונים?

על מנת להבטיח יחסי עובד מעביד תקינים וחוקיים, החוק הישראלי העמיד מספר זכויות בסיסיות שמטרתן להגן על העובד מפני פערי הכוחות הקיימים בין העובד למעסיק שלו. אחד המושגים החשובים והמשמעותיים ביותר בעולם דיני העבודה הוא הרעת תנאים. על העובד להכיר את תנאי ההעסקה שלו על כלל סעיפיהם, על מנת לזהות מקרים של הרעה בתנאים. במאמר זה נבין את האפשרויות העומדות בפני העובד במקרים אלו, ולמי מומלץ לפנות.

 

הרעת תנאים

הרעת תנאים בהגדרתה, היא הרעה מוחשית בתנאים של העובד שבעקבותיה הוגשה התפטרות. במקרה זה, ייראה העובד כמי שפוטר ויהיה זכאי לפיצויי פיטורים. החוק נועד להרתיע מעסיקים מביצוע פגיעה בזכויות הבסיסיות של העובד וכן להימנע ממצבים בהם מעסיקים ינסו לגרום לעובד להתפטר מרצונו כדי לחמוק מתשלום פיצויים כחוק. אם יש חשש של פגיעה באחת מתנאי היסוד של כל עובד במערכת בה הוא נמצא, מומלץ לפנות למשרד עורכי דין המומחה בענייני הרעת תנאים ליאת פייגל ושות'.

 

פנייה לייעוץ בגורם מקצועי

ישנם מקרים בוטים בהם נעשית הרעת תנאים מוחשית שאין להתעלם ממנה. תרחישים כמו הפחתה של לפחות 10% משכר העבודה, הלנת שכר סדרתית או יחסי ניכור או פגיעה בעובד מצד המעביד, נחשים להרעת תנאים מוחשית ויש לפעול על מנת לפתור את הסוגייה בצורה המיטבית מצד העובד. דיני עבודה הם עולם סבוך ומורכב, והמעסיקים הפוגעים יעשו כל שביכולתם על מנת לטשטש את הרעת התנאים. חשוב להבין שהרעת תנאים מוחית עלולה להיות קשה להוכחה ולהביאה לכדי פיצויי פיטורים במקרה של התפטרות העובד. לכן, עורך דין דיני עבודה הבקיא בחוקי העבודה יוכל לסייע במתן ייעוץ כזה או אחר.

 

התנהלות אל מול המעביד

לאחר הייעוץ ובטרם העניין נגרר לדלתות בית הדין לענייני עבודה, על העובד הדורש פיצויים בגין התפטרות כתוצאה מהרעת תנאים, לפנות אל המעביד ולאפשר לו לתקן את העוול. מדובר בשלב משמעותי ביותר, שכן הסכמה או אי הסכמה של המעביד לשתף פעולה במציאת פשרה ותיקון את מה שדורש תיקון, תשפיע בהכרח על הגשת התביעה לפיצויים. במידה והעובד ידלג על שלב זה, הוא מסתכן בסבירות גבוהה בדחיית התביעה שלו לאלתר. פנייה אסרטיבית למעביד בעניין הרעה בתנאים עשויה לשנות את פני הדברים ולהביא לשיפור התנאים בצורה משמעותית.

 

הגשת תביעה לפיצוי פיטורים

עובד שהתפטר או שבכוונתו להתפטר בגין הרעה מוחשית בתנאים, יגיש, לאחר שמיצה את דרכי הפעולה אל מול המעביד, אל בית הדין לענייני עבודה, במטרה שאלה יוכיחו באמצעות האמצעים העומדים לרשותם אם אכן התרחשה הרעה מוחשית בתנאים מצד המעביד. הם יבררו את נסיבות התיק לעומק, ובעזרת עורך דין המייצג את העובד בעניינו, יש סיכוי יותר מסביר שאכן יימצא זכאי לפיצוי פיטורים על ידי המעסיק. דבר זה הופך משמעותי מאוד באם מדובר בעובד ותיק, שהמעביד עשוי לנסות ולהתחמק מתשלום הפיצויים, בשל גובהם המצטבר לאורך השנים.

עורך דין

אולי יעניין אותך גם