מהן הדרישות מחוות דעת מומחה לבית משפט?

חוות דעת משפטית על ידי מומחה היא שם כולל לכל חוות הדעת המקצועיות המוגשות לבית המשפט, בתחומים רבים ומגוונים. למעשה – בכל תחום שבו עוסקת התביעה.

מומחה כזה יכול להיות רופא מומחה, או רואה חשבון, מוסכניק, או אינסטלטור ובלבד שזהו איש מקצוע הנחשב מומחה מנוסה, מוכר ומוערך בתחומו.

שופטים נאלצים להכריע באינספור נושאים, בהם אין להם מומחיות ואף הבנה מקצועית.

משום כך, במקרים רבים, נדרש התובע להגיש חוות דעת של מומחה בתחום התביעה, כמו למשל:

  • רופא מומחה במקרה של תביעות רשלנות רפואית
  • מהנדס בניין במקרה של נזקים, או ליקויים במבנה
  • אינסטלטור במקרה של נזקי מים, ניקוז וביוב וכן הלאה.

גם נתבעים יכולים להביא מומחה מטעמם, כמו למשל חברות הביטוח אשר ממנות מומחה מקצועי מטעמן למקרים שונים, בהם הן נתבעות על ידי מבוטחים.

גם בית המשפט יכול למנות מומחה שיעיד במשפט במקרים מסוימים.

בשורה התחתונה – חוות דעתו של מומחה בתחומו היא בעלת משקל רב והשפעה ניכרת על החלטת השופט ומשום כך, איתור של מומחה מתאים לצרכים משפטיים הוא בעל חשיבות קריטית.

 

מי יכול להיות מומחה בעיניי בית המשפט?

קיימות מספר דרישות סף, בהן יש לעמוד כדי שבית המשפט יכיר בחוות הדעת של המומחה:

  • המומחה חייב להיות בעל תת התמחות בתחום הרלוונטי. כמו למשל רופא אורטופד במקרה של תביעת רשלנות רפואית בגין נזקים לגב, או גפיים.
  • המומחה חייב להיות בעל ניסיון עשיר בתחומו, כמו גם בהופעה בבית המשפט לצורך מתן עדות מומחה, שכן לעיתים לא די בחוו"ד כתובה.
  • על המומחה להיות בעל ניסיון בכתיבת חוו"ד דומות, כדי להיות מסוגל לכתוב את חוות הדעת המתאימה ביותר למערכת המשפטית.
  • מומלץ לאתר מומחה בעל שנים רבות של ניסיון בתחומו המקצועי
  • מומלץ לאתר מומחה בעל תארים מתקדמים בתחום המקצועי, או כזה שנחשב בר סמכא בתחום הנדון

 

ייחודיות חוו"ד רפואית משפטית

מוחים נדרשים לעיתים קרובות לבית המשפט בעיקר בתביעות רשלנות רפואית, או נזקי גוף, בהן דעתו של מומחה בעל ניסיון בתחום הרלוונטי יכולה לשפוך אור על היבטים רבים של התביעה, לאשש או לסתור את טענות התביעה ולסייע לשופטים בקבלת החלטה מושכלת, על בסיס ידע מקצועי אמין.

בגלל חשיבותן הרבה של חוות דעת מומחים, בעיקר בתחום הרפואה, התובע וגם הנתבע יכולים למנות מומחים מטעמם לצורך מתן חוו"ד לחיזוק הטענות שלהם בבית המשפט.

 

לסיכום

חוות דעת מומחה היא כלי חיוני במקרים של תביעות מסוגים שונים, אשר מסייע לשופטים לקבל החלטה מבוססת על ידע אמין ומקצועי. במיוחד בתחום תביעות נזקי גוף, בתוכו גם רשלנות רפואית, נהוג לבקש את שירותיו של רופא מומחה בתחום הרלוונטי, לצורך חיזוק, או הפרכה של טענות התביעה, שכן זהו כלי חיוני לצורך הליך משפטי תקין.

לחוות דעת רפואית משפטית לחץ כאן.

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
מדוע כדאי לפנות למשרד עו"ד?

עניינים משפטיים יכולים להיות מורכבים ומכריעים, ולרוב דורשים הכוונה וייצוג מקצועיים של מומחה בתחום. בעוד שאנשים מסוימים מעדיפים לטפל בהתמודדויות משפטיות בעצמם, ישנם יתרונות רבים

קרא עוד »
עו"ד שי סולטן
עריכת דין
מה הפיצוי בגין תאונות אישיות?

תאונות עלולות להתרחש בכל רגע, ולהשאיר אנשים פצועים פיזית, בטראומה רגשית ועומסים כלכלית. כאן נכנס לתמונה פיצויים בגין תאונות אישיות – מתן תמיכה וסיוע נחוצים

קרא עוד »
עורך דין צבאי
עריכת דין
מהי תביעה ייצוגית נגד בנק?

תביעה ייצוגית נגד בנק היא מנגנון משפטי המאפשר לקבוצת אנשים שנפגעו באופן דומה מפעולות או מדיניות של בנק, לבקש ביחד פיצויים או סעדים אחרים. תביעות

קרא עוד »
דיני נזיקין ותביעות נזיקין
עריכת דין
על אילו סוגי נזיקין ניתן לתבוע?

תביעות אזרחיות בישראל עוסקות בנושאים רבים החל מתביעה על רקע של הפרת חוזה ועד לתביעות בנושא מזונות וירושות. אחד התחומים המרכזיים ביותר בתביעות האזרחיות בישראל,

קרא עוד »