זכויות אסירים בכלא צבאי

כפי שרובנו מכירים המערכת הצבאית הינה בעלת מערכת שיפוט, הענשה וכליאה נפרדת ממערכת המשפט האזרחית. כמו כן, ישנם עבירות שונות ביחס לאזרחות וביחד עם זאת ישנם עבירות זהות כגון אלימות והטרדות מיניות אשר השפיטה והענישה זהים וחופפים גם למערכת המשפט האזרחית. בכל הנושא של כליאה – למערכת הצבאית מפעילה מתקני כליאה נפרדים אשר מופעלים על ידי סוהרים תחת שירות חובה או קבע תחת המערכת הצבאית. הוסיפו לקרוא וגלו פרטים נוספים על מתקני הכליאה הצבאיים מידע משפטי לגבי הזכויות העומדות לרשות החייל במתקני הכליאה הצבאיים.

 

הכלא הצבאי

הכלא הצבאי מורכב משני בתי כלי צבאיים מרכזיים, לצד כמה בסיסי מעצר הפזורים בחרבי הארץ. שני בתי הכליאה המרכזיים מחולקים לצפוני ודרומי – כלא 6 וכלא 4. כאשר כלא 4 ממקום במרכז הארץ וכלא 6 ממוקם בצפון הארץ. שני בסיסי הכליאה האלה כוללים מחלקות המיועדות לנשים. כל החיילות משובצות כולן בפלוגת חיילות בכלא הצבאי הרלוונטי בעוד החיילים עוברים תהליך קליטה המיועד לצורכי שיבוצו של החייל באחת מפלוגות הכליאה הפועלות במתקן.

במסגרת הקליטה החייל עובר בדיקות רפואיות וראיון עם מש"ק מיון, לאחר מוכן מובא החייל לוועדת מיון המורכבת מקב"ן, מפקדי המתקן ומש"קית תנאי שירות. בתוך הכלא הצבאי ניתן למצוא גם אסירים אשר כלואים בגין עבירות חמורות מאוד וכן גם חיילים הכלואים בגלל עבירות פשוטות יחסית. לרוב, החלוקה תהיה לפי רמת החומרה של המעשה. נוצרת מורכבת בכליאה של החיילות, בגלל שכולן לרוב יחד ואין הפרדה בין רמות החומרה של המעשים.

 

זכויות האסירים בכלא הצבאי

ישנם שלושה סוג כלואים עיקריים במתקני הכליאה הצבאיים:

עצור לפני משפט: חייל המצוי במעצר בכלא צבאי ואשר המשפט המתנהל בעניינו בבין הדין הצבאי, עדיין לא הסתיים.

חבוש: חייל אשר נשפט לעונש של מחבוש בדין משמעתי על ידי קצין שיפוט ביחידה או בכלא צבאי.

אסיר: חייל שבין דין צבאי מצא אותו אשם וגזר את דינו למאסר בכלא צבאי.

 

חייל הפוקד את אחד מבתי הכלא הצבאיים הינו חייל לכל דבר ועניין ולכן גם יש לו הזכויות השייכות לחיילים רגילים בצבא ההגנה לישראל. ישנה כמה זכויות בסיסיות: ביקור אצל רופא, פגישה עם משק"ית ת"ש וכדומה. במקביל, זכויות הנאסר נקבעות בהתאם למעמדו המשפטי וזאת לפי סוגי הכלואים שצוינו למעלה. בין יתר הזכויות הניתנות לאסירים בכלא הצבאי:

  • קבלת ביקורים: כל חייל השוהה במתקני כליאה זכאי לביקורים של קרובים. כמובן שביקורים אלה מוגבלים בזמן ובתדירות וגם זאת לפי מעמדו המשפטי של החייל. עורך דין רשאי לבקר בכל עת. לעוד מידע וייעוץ באשר לדינים צבאיים הכנסו ללינק – חטיבה 14.
  • חופשות: אסירים בכלא צבאי זכאים לחופשות של ארבעים ושמונה שעות, פעם אחת בכל ארבעה שבועות ובהתאם להחלטת מפקד הכלא.
  • קיצור תקופת מעצר: זכות העומדת לאסירים בעלי התנהגות טובה.

 

כלא

אולי יעניין אותך גם

עורך דין צבאי
עורך דין צבאי
מה חשוב לדעת על תביעות בצבא?

כאשר משרתים בצבא, ישנה חשיבות מכרעת להבנה ברורה של תהליך התביעות כדי להבטיח פיצוי הוגן ובזמן עבור פציעות, נזק לרכוש או אובדן אחר שעלול להתרחש

קרא עוד »
עורך דין צבאי
עורך דין צבאי
איך אפשר להשיג פטור ממילואים?

כשם שיש דרכים לקבל פטורים משירות סדיר, ישנן גם נסיבות שבהן ניתן לפטור אנשים משירות מילואים. במדריך שלפניכם נסביר איך אפשר להשיג פטור ממילואים, אילו

קרא עוד »