הטרדה מינית בעבודה: מהן זכויות הנתבע?

הטרדה מינית היא סוג של אפליה שעלולה להתרחש בכל מקום עבודה. זה יכול ללבוש צורות רבות, החל מהתקדמות מינית והערות לא רצויות ועד למגע פיזי ותקיפה מינית. כאשר מתרחשת הטרדה מינית בעבודה, לקורבן יש זכות לנקוט בצעדים משפטיים נגד התוקפים. אם כך, מהן זכויותיו של הנתבע במקרים כאלה בישראל?

 

מה היא הטרדה מינית בעבודה?

ככלל, הטרדה מינית בעבודה מוגדרת ככל התנהגות מינית לא רצויה, מילולית או פיזית, היוצרת סביבת עבודה עוינת בהיבט המיני. כמו כן, התנהגויות הללו כוללות התייחסות מינית לא רצויה, בקשות לקבלת טובות הנאה מיניות והתנהגות מילולית או פיזית אחרת בעלת אופי מיני. כמו כן במקרה בו מתקיימים יחסי מרות, למשל יחסים בין מעסיק ובין עובד, הטרדה מינית יכולה לכלול את כל ההתנהגויות שצוינו בתחילה הפסקה גם אם העובד לא הביע חוסר רצון.

 

זכויות הנתבע

אם עובד מואשם בהטרדה מינית, ראשית זכותו להגן על עצמו בבית המשפט. הצעד הראשון שהנתבע יצטרך לעשות הוא להיוועץ, ובמידת הצורך להיות מיוצג על ידי עורך דין המתמחה בתיקי הטרדה מינית בעבודה. כמו כן, עורך הדין יעבוד עם הנאשם לאיסוף ראיות ולהכנת אסטרטגיית הגנה.

 

חקירת עדים

לנתבע ולעורך הדין שמייצג אותו עומדת הזכות לחקור את התובע וכל עד שקשור בתביעה. המשמעות היא שעורך דינו של הנתבע יכול לשאול את התובע והעדים שאלות כדי לנסות להטיל ספק בעדותם, במקרה בו עולה ספק. כמו כן, עורך דינו של הנתבע רשאי גם לזמן עדים משלהם להעיד מטעמם.

 

עבירה פלילית או אזרחית?

חשוב לציין שבישראל הטרדה מינית היא עבירה פלילית וכן עבירה אזרחית. המשמעות היא שהנתבע עלול לעמוד בפני אישום פלילי לצד תביעה אזרחית. כלומר, במקרה של אשמה תיתכן גם ענישה פלילית, כמו מאסר או עבודות שירות וגם ענישה אזרחית בדמות פיצויים או פיטורין.

 

מי צריך להוכיח?

נטל ההוכחה בתיק הטרדה מינית בישראל מוטל על התובע. משמעות הדבר היא כי על התובע להוכיח כי התקיימה הטרדה מינית וכי הנתבע אחראי להטרדה. במידה והתובע לא יוכל להוכיח את טענותיו, יימצא הנתבע לא אשם. יחד עם זאת, במקרה בו הנתבע הוא המעסיק במקום העבודה, כך שיש חשד לניצול של יחסי מרות, חובת ההוכחה מוטלת על הנתבע.

 

לסיכום – ישנן זכויות נתבע

אם עובד מואשמת בהטרדה מינית בישראל, זכותו להגן על עצמו בבית המשפט. כמו כן, הנתבע יכול לשכור עורך דין, לחקור את התובע ואת העדים ולקרוא לעדים מטעמם להעיד. בנוסף, נטל ההוכחה הוא על התובע, ובמידה והתובע לא יוכל להוכיח את טענותיו, יימצא הנתבע חף מכל מפשע. ללא קשר לתוצאות מקרה כזה או אחר, חשוב וכדאי ליצור מקום עבודה בטוח ומכבד נקי מהטרדות מיניות.

הטרדה מינית בעבודה

אולי יעניין אותך גם