הטרדה מינית בעבודה – מה עושים?

הטרדות מיניות הן תופעה קיימת ודי נפוצה לצערנו הרב. האופי החמור של עבירות אלו הוביל את הכנסת לחוקק את החוק למניעת הטרדה מינית בשנת 1998. הטרדות מיניות בעבודה נושאות בחובן אופי חמור אף יותר, מכיוון שמדובר בפגיעה גם במשלח היד של הקורבן. במדריך הבא תמצאו הסבר תמציתי על הטרדות מיניות במקום העבודה, דרכי ההתמודדות שעומדות לרשות הנפגעים, ומעט על מניעה של הטרדה מינית במקום העבודה וחבות המעסיק בהיבט זה. 

 

איך מוגדרת הטרדה מינית בעבודה בחוק?

הטרדה מינית היא התייחסות חוזרת ונשנית למיניותו של אדם למרות שאותו אדם הביע את רצונו שהתייחסות זו תפסיק. ישנם מקרים בהם לא נצרכת חזרה, כמו לדוגמא במקרה של יחסי מרות, שליחת סרטונים או תמונות מיניות והתייחסות משפילה למיניות של אדם. במקרים אלו החוק רואה את האקטים האלה כהטרדה מינית לפני שהיא נעשתה מספר פעמים. החוק מאפשר לגזור עונש מקסימלי של 4 שנים מאסר למי שהורשע בהטרדה מינית והתנכלות.

 

התמודדות פנים מערכתית עם הטרדה מינית בעבודה?

בפני מי שהוטרדו מינית במקום העבודה עומדות מספר דרכי התמודדות. אחת מהן היא פנייה אל אחראי הטרדות מיניות במקום העבודה או אל הבוס הישיר שלהם, במקרה והם רוצים בכך. לאחר מכן חובה על האחראי על התחום לבדוק את הנושא לעומק ולהחליט מה לעשות בשל מה שקרה. ישנם מספר כלים שעומדים לרשות מקום העבודה כמו שיחת נזיפה או פיטורין. את החלטת האחראי יש להגיש למתלונן בצורה מסודרת.

 

אכיפה חיצונית של הטרדות מיניות בעבודה

דרך התמודדות נוספת שאפשר להשתמש בה היא הגשת תלונה בגין הטרדה מינית במשטרה. שימו לב שהחוק לא מגביל את המתלונן לדרך פעולה אחת בלבד או לסדר פעולות מסוים. לכן אפשר להגיש תלונה במקביל לפנייה לאחראי במשרד או כשלב התמודדות ראשון. המשטרה תחקור את הנושא ותחליט האם להגיש כתב אישום בגין הטרדה מינית. אם אתם זקוקים לייעוץ משפטי  הטרדה מינית עורך דין דורון ויינרייך ישמח לעזור בנושא.

 

מניעת הטרדה מינית במקום העבודה

על המעסיק חלים מספר כללי התנהלות במקום העבודה שהוא מנהל. חובה עליו למנות אחראי למניעת הטרדות מיניות, לפרסם תקנון מסודר בנושא, לפעול בצורה מסוימת במקרה של תלונה על תקיפה מינית, ועוד חובות שעליו למלא. מעסיק שלא עומד בחובות אלה, עובר על החוק.

 

סיכום – הטרדה מינית בעבודה

הטרדה מינית היא תופעה כואבת בישראל והיא נפוצה גם במקומות עבודה. בישראל קיים חוק למניעת הטרדות מיניות שחוקק ב1988. מי שהוטרד מינית במקום העבודה יכול להתמודד עם הנושא על ידי פנייה לאחראי על הטרדות מיניות במקום העבודה או להגיש תלונה במשטרה. על כל מעסיק לעמוד בכללים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, ואם הוא לא עושה זאת – הוא עובר על החוק.

הטרדה מינית בעבודה

 

אולי יעניין אותך גם