החזרי מס לעובדים בחו"ל – לפי איזה חוק יש להתנהל? החוק בחו"ל או בישראל?

ישראל חתומה על אמנות למניעת כל מיסים עם מדינות שונות בעולם, אשר מאפשרות לה לגבות מיסים מאזרחיה, גם כאשר הם עובדים בחו"ל.

יחד עם זאת, האמנה גם מגינה על האזרחים, כדי שלא יצטרכו לשלם את המס פעמיים. אז איך זה עובד?

 

לא צריך לעבוד קשה… אבל

בימינו לא צריך להתאמץ כדי לקבל החזר מס. כל מה שצריך לעשות זה לפנות לחברה המציעה בדיקת זכאות להחזר מס שלילי ולקבל ממנה את התשובות.

אבל עדיין, כדי להבין אם בכלל יש לכם סיבה לפנות – אתם צריכים לדעת אם אתם עונים על הקריטריונים.

אז מה קורה אם עבדתם בחו"ל ושילמתם מיסים למדינה בה עבדתם? מה קורה אם מדינת ישראל מבקשת מכם לשלם מיסים על ההכנסות שלכם מאותה עבודה בדיוק ואיך קובעים למי לשלם?

 

אמנות למניעת כפל מס

ישראל חתומה על אמנות למניעת כפל מס עם 40 מדינות שונות בעולם, המיועדות להגדיר את זכויות המיסוי והקדימויות בזכויות אלה לגבי סוגים שונים של הכנסה.

המטרה המוצהרת של אמנות אלה היא למנוע תשלום כפול של נישומים, על אותה הכנסה, בשתי מדינות שונות – המדינה שבה הם עובדים והמדינה שאליה הם שייכים בתור אזרחים.

יחד עם זאת, אמנות אלה משפיעות ברמה הגלובלית על עסקים בינ"ל ומאפשרות למדינות השונות החתומות עליהן, לטפח הכנסות ממקורות שונים ואף לחזק קשרים בין מדינות.

 

לדוגמה

אם למשל אתם אזרחי ישראל, אבל עבדתם באנגליה ושילמתם על ההכנסה שלכם מס בשיעור של 10% לרשויות המס האנגליות, לפי החוק האנגלי, תצטרכו לשלם למדינת ישראל עבור ההפרש בשיעור המס המקובל על אותה הכנסה.

כלומר, אם בישראל נהוג לגבות מס בשיעור של 25% על אותו סוג של הכנסה, תתבקשו לשלם בישראל עוד 15 %, נוסף על 10% שכבר שילמתם באנגליה.

מנגד, מול ארה"ב למשל, יישום האמנה מורכב יותר, שכן ישראלים רבים מחזיקים באזרחות כפולה ולכן קשה להתנהל לפי הקביעה הבסיסית של אמנות אלה כי החלוקה נעשית בין מדינת התושבות (בה אתם נחשבים אזרחים) לבין המדינה בה עבדתם, שכן שתי המדינות רואות בכם אזרחים.

יחד עם זאת, גם למקרים כאלה יש פתרונות, הנקבעים בכל אמנה בהתאם לצורך ואלה נקראים "כללי שובר שוויון" אשר תפקידם לתת מענה גם למקרים יוצאי דופן, כמו אזרחים יחידים, או חברות, אשר עונות על כללי התושבות של שתי מדינות שונות.

 

לסיכום

החזרי מס לעובדים בחו"ל תלויים בגובה המס ששילמתם בכל אחת מהמדינות. בדיקה מעמיקה עשויה לגלות לכם כי שילמתם הרבה מעבר למה שהייתם צריכים ולכן אתם זכאים, לפי החוק, לקבל החזרים מהמדינה.

יחד עם זאת, בשל מורכבות הפנייה וההכנות הדרושות לצורך הפנייה, מומלץ להיעזר בחברה מקצועית לקבלת ההחזרים.

 

מפה פיננסית עולמית - תמונה להמחשה

אולי יעניין אותך גם

מגני כבוד
כללי
מגיני הוקרה – למי זה מתאים?

מגיני הכבוד הוא מונח המשמש לתיאור אנשים המחויבים לשמור על ערכים ועקרונות מסוימים. ערכים אלה כוללים כנות, יושרה, אומץ ונאמנות. מגיני הכבוד הם אנשים שמוכנים

קרא עוד »