האם אפשר לערער על בוררות?

במובנים מסוימים, בוררות דומה לתביעה משפטית סטנדרטית. עם זאת יש לה את האיכויות והניואנסים הייחודים לה. על כן נשאלת השאלה האם בדומה לפסק דין משפטי, ניתן לערער גם על פסק דין בוררות? במאמר הבא נענה על שאלה זאת.

 

מערערים בהסכמה

בוררות מושתת על הסכמה משותפת בין שני הצדדים. שני הצדדים מסכימים על זהותו של בורר מסוים אשר יפסוק בסכסוך שהתגלע ביניהם. ללא הסכמה מפורשת של שני הצדדים כאחד לא ניתן להתחיל בהליך הבוררות והוא אינו תקף. באותה מידה, כך גם ערעור על בוררות. ערעור על בוררות מתאפשר במידה והוסכם מראש בין הצדדים על הזכות לערער על הפסיקה. על מנת לערער יש צורך בהסכמה מחודשת על בורר חדש אשר תחתיו יידון הערעור המבוקש. מן הסתם, יש כל מיני ניואנסים קטנים להשגת ערעור על בוררות ועל כן אנו מציעים לאלו שמעוניינים להעמיק עוד בנושא לעיין באתר של המוסד הישראלי לבוררות עסקית https://www.borerut.com.

 

שלושה תנאים נקבעו לערעור

חוק הבוררות קובע כיצד מתנהל הליך בוררות שנפסק על ידי בית הדין. במקרים מסוימים, בית המשפט עשוי לשלוח את הצדדים להמשיך את ענייניהם בבוררות מחוץ לכותלי בית הדין ועל כן נקבעו תנאים חוקיים לקיום בוררות זאת. תיקון לחוק הבוררות שנכנס במהלך השנים קבע שלושה תנאים שמאפשרים קיומו של ערעור. יש צורך בקיום של כל השלושה ביחד על מנת לבקש לערער על פסק בוררות.

שלושת התנאים הם כדלהלן: טעות מהותית בפסק הבוררות, טעום ביישום הדין וטעות אשר עשויה לגרום לעיוות דין. מבלי להיכנס לפלפולים המשפטיים שעומדים מאחורי תנאים אלו ומאחורי ההגדרות של הטעויות נאמר בקצרה: יש צורך בטעות חמורה ומשמעותית על מנת שערעור על בוררות יתקבל. טעות קלה בפסק הבוררות לא רלוונטית להגשת ערעור.

 

ומה לגבי ביטול בוררות?

ביטול בוררות שונה מערעור על בוררות בכך שאינו דורש את הסכמת שני הצדדים להגשתו. החוק הישראלי קובע מספר מסוים של עילות אשר בגינן ניתן להגיש בקשה לביטול בוררות. בית המשפט הדן בבקשה לביטול יבדוק את תקינותו של ההליך והאם העילות הרלוונטיות אכן מתקיימים.

 

ערעור או ביטול – לא קל להשיג אותם

כפי שניתן להבין מהנאמר בכתבה, ערעור על פסק בוררות, כמו גם ביטול בוררות, אינם דברים שניתן לעשות בנקל. בשונה מההליך המשפטי, בו ערעור הוא חלק אינהרנטי ונפוץ בתהליך, ערעור על בוררות הוא ציפור יותר נדירה. קיומם של התנאים הרלוונטיים, כמו גם הדרישה להסכמה מלאה של שני הצדדים לגבי המשך התהליך, גורמים לו להיות סבוך יותר ומקשים על קיומו. לכן חשוב לגשת לבוררות בידיעה שזכות הערעור אמנם קיימת, אך הפוטנציאל לה קלוש. בהתאם לכך, יש לבחור בורר שמוסכם על שני הצדדים ברצון מלא, ובבחירה שנקייה משיקולים זרים.

בוררות בסכסוך עסקי

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
מדוע כדאי לפנות למשרד עו"ד?

עניינים משפטיים יכולים להיות מורכבים ומכריעים, ולרוב דורשים הכוונה וייצוג מקצועיים של מומחה בתחום. בעוד שאנשים מסוימים מעדיפים לטפל בהתמודדויות משפטיות בעצמם, ישנם יתרונות רבים

קרא עוד »
עו"ד שי סולטן
עריכת דין
מה הפיצוי בגין תאונות אישיות?

תאונות עלולות להתרחש בכל רגע, ולהשאיר אנשים פצועים פיזית, בטראומה רגשית ועומסים כלכלית. כאן נכנס לתמונה פיצויים בגין תאונות אישיות – מתן תמיכה וסיוע נחוצים

קרא עוד »
עורך דין צבאי
עריכת דין
מהי תביעה ייצוגית נגד בנק?

תביעה ייצוגית נגד בנק היא מנגנון משפטי המאפשר לקבוצת אנשים שנפגעו באופן דומה מפעולות או מדיניות של בנק, לבקש ביחד פיצויים או סעדים אחרים. תביעות

קרא עוד »
דיני נזיקין ותביעות נזיקין
עריכת דין
על אילו סוגי נזיקין ניתן לתבוע?

תביעות אזרחיות בישראל עוסקות בנושאים רבים החל מתביעה על רקע של הפרת חוזה ועד לתביעות בנושא מזונות וירושות. אחד התחומים המרכזיים ביותר בתביעות האזרחיות בישראל,

קרא עוד »