גישור בתביעת נזיקין – האם זה אפשרי?

בתביעת נזיקין, כמו בכל הליך משפטי אחר עומדת לצדדים האפשרות להחליף את התביעה בבית המשפט בהליך גישור. כדי לנהל הליך כזה על הצדדים להשתחרר מתפיסת "הכל או כלום" ומרגשות אמוציונאליים שמלווים אותם.

תביעת נזיקין מהי

כל דיון משפטי בתחום הנזיקין מתנהל סביב שתי נקודות שונות. האחת היא שאלת קיומה של העוולה, האם הנתבע אכן נהג שלא כדין לתובע. כשיש תשובה חיובית לשאלה הראשונה עוברים לדון בשאלה אחרת, מהו גובה הפיצויים שהעוולה אמורה לייצר. כל אחת משתי השאלות האלה מחייבת את בית המשפט להזדקק לעמדתם של מומחים מתחומים שונים (רפואה, פסיכולוגיה, תעבור וכו', בהתאם לתחום התביעה). כל זה, יחד עם העומס הגדול על בתי המשפט מייצר מצב של התארכות קיצונית של ההליכים המשפטיים. כתוצאה מכך הופך ניהול ההליך לכדאי פחות (ערב ההוצאות הגבוהות, המעמסה הרגשית שההליך מטיל על הצדדים ועוד).

הליך גישור – כיצד הוא מתנהל?

הקושי בניהול ההליך המשפטי בצורה ה"מקובלת" מעורר צורך באלטרנטיבות. אחת האלטרנטיבות המקובלות כיום היא פנייה לגישור. בהליך הגישור כל צד מציג את טענותיו בפני המגשר, והמגשר מנסה לגרום לשני הצדדים לראות את המקרה מהפריזמה של הצד השני וכך יתכן שהצדדים יצליחו להגיע לעמק השווה. לאחר שבסיוע המגשר מצליחים הצדדים להגיע לתוצאה מוסכמת הם חותמים (יחד עם המגשר) על הסכם גישור והוא מעביר אותו לבית המשפט שנותן לו תוקף של פסק דין מחייב.

הליך גישור – יתרונות וחסרונות

היתרון הראשון של הליך הגישור הוא האפשרות שהוא נותן לצדדים לנהל את ההליך בצורה זולה וקצרה. הוא מונע תשלום של שכר טרחה גבוה לעורכי דין ומאפשר לנהל את ההליך בצורה יעילה יותר. החיסרון הבולט של הליך הגישור הוא חסימת האפשרות "ללכת על כל הקופה". הליך הגישור מטבעו מכריח את הצדדים ללכת זה לקראת זה וממילא אין אפשרות לצאת עם הישג מלא. ממילא, מי שחושב שהוא יכול להגיע לתוצאה אופטימאלית בבית המשפט (כשהוא זוכה בכל תחום התביעה) הליך של גישור מתאים פחות עבורו. חשוב לזכור שרק לעיתים נדירות בתי המשפט מקבלים בצורה מלאה את טענותיו של אחד הצדדים. לרוב בתי המשפט פוסקים פסיקה שדומה לתוצאה שהייתה מתקבלת בהליך גישור. חשוב להדגיש שבניגוד לתחומים אחרים (כמו דיני משפחה ודיני עבודה) בתביעות הנזיקין הצדדים לא מופנים אוטומטית למגשר. למרות זאת, ניתן לראות עלייה מתמדת במספר תיקי הנזיקין שמגיעים לסיומם בהליך של גישור.

זכוכית שבורה

סיכום

תביעות הנזיקין הן הליך משפטי מורכב, בגלל השאלות המשפטיות וטכניות המסובכות שהן נוגעות בהם. הליך הגישור מהווה אלטרנטיבה לסלול המשפטי "הרגיל", והוא מאפשר לצדדים לחסוך את העלויות הכרוכות בהליך המשפטי. כדי שהליך כזה יצליח על הצדדים להגיע כשהם מודעים שיהיה עליהם לוותר על חלק מרצונותיהם. הכתובת המתאימה להתייעצות בנושא כזה היא עורך דין נזיקין.

אולי יעניין אותך גם