ארבעה טיפים לכתיבת צוואה

בחוק הירושה נקבע על מספר צורות חוקיות לעריכת צוואה תקפה. ניתן בהתאם לחוק לכתוב  צוואה גם ללא ליווי משפטי אך יש בכך סיכון. כאשר הכותב אינו בקי בדיני ירושה ובדרישות החוקיות הוא עלול לגרום לפסילתה בהליכים המשפטיים, במידה ומי מהיורשים יבקש לערער עליה בעתיד. במאמר זה נציג ארבעה טיפים חשובים שיכולים לסייע בכתיבת צוואה תקינה וכיצד ניתן לחזק אותה משפטית.

 

טיפ ראשון – הדגמת כשירות

הטיפ הראשון שלנו הוא להוסיף בצוואה מעט רקע משפחתי וכלכלי בשפה פשוטה וברורה. הדבר נועד להדגים כי המצווה היה בכשירות מלאה מבחינה משפטית בעת עריכת הצוואה. לצד המסמך הכתוב ניתן גם לצרף חוות דעת רפואית מפורטת המעידה לגבי מצב המצווה. טיפ זה, בין אם בליווי  עורך דין צוואות וירושות ובין אם בכתיבה עצמאית תגן מפני ערעור עקב אי כשירות.

 

טיפ שני – הקפדה על כתב קריא וברור

הטיפ השני אותו נציג רלוונטי לצוואה אותה המצווה כותב בכתב ידו. על מנת שצוואה זו תהיה תקפה היא צריכה להיכתב מתחילת ועד סופה בכתב ידו של המוריש. חשוב להשתמש בכתב היד האופייני של הכותב, לצד שמירה על כל מילה שתהיה ברורה. מימוש טיפ זה יכול להגן על תוקפה של הצוואה מפני ערעור עתידי שיתבסס על טענות לאי בהירות בה.

חשוב בנוסף גם להוסיף בכתב ידו של המצווה את התאריך בו היא נכתבת וכאשר המועד תואם לזה המופיע בתחילת כתב היד ובסופו. יש לחתום לצד התאריך בתחתית כל עמוד ולציין גם את מספרי העמודים.

 

טיפ שלישי – לכתוב בתור ציוויי ברור

בכתיבת צוואה מכל סוג, חשוב להשתמש לאורך כל המסמך בלשון של ציווי והוראה. יש לנסח את סעיפי הצוואה כסדרת פקודות חד משמעיות ללא שימוש בלשון של בקשה או כל צורת פנייה אחרת. כדאי לכתוב בתחילת כל סעיף, אני מצווה או אני מורה ולהגדיר את אופן חלוקת הנכסים במונחים חיוביים. כלומר יש פרט מי יקבל נכס זה או אחר ולא מי לא עתיד לקבלו

 

טיפ רביעי – להימנע מתנאים

הטיפ האחרון שלנו נוגע להצבת סייגים והתניות. מומלץ להימנע מלהציב תנאים מכל סוג על מנת שהיורשים יהיו זכאים לחלקם בעיזבון. הצבת תנאים שאינם מותרים מבחינה חוקית יכולה להוביל לערעור בטענה כי היא מנוגדת לחוק ולהוביל גם לפסילה של הצוואה כולה. במידה ואתם מעוניינים להכתיב מנגנון מורכב להורשה כדאי להיעזר בעורך דין  ולנסח את ההתניות כראוי.

 

סיכום כתיבת צוואה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של כיצד לחזק את תוקפה של צוואה ולהקטין את הסיכוי לפסול אותה בהליכים המשפטיים. כפי שציינו, יש לשמור על כתב יד ברור ולעשות שימוש במונחים של ציווי. מומלץ שלא להכניס תנאים ללא התייעצות עם עורך דין לגבי חוקיותם ולהתייחס באופן מפורש למצב הכשירות של הכותב בעת החתימה על הצוואה.

ציוד משפטי

 

אולי יעניין אותך גם