3 אפשרויות פעולה מפתיעות שעובדים בחל"ת יכולים לעשות

חל"ת או חופשה ללא תשלום הוא מושג שהיה קיים בישראל שנים רבות, אך עד לתקופת מגפת הקורונה, רוב הישראלים לא היו מודעים למושג זה ולמצבים שבהם הוא רלוונטי. כיום המושג חל"ת מוכר לכל ישראלי, אבל רבים לא מכירים אותו לעומק. במאמר זה ריכזנו 3 אפשרויות פעולה הקשורות לחל"ת, שעשויות להפתיע אתכם. 

 

חופשה ללא תשלום או חל"ת – הסבר בסיסי

חל"ת או חופשה ללא תשלום, זהו מצב שבו עובד לא מבצע את עבודתו ולא מקבל עליה תמלוגים, אבל עדיין נחשב כמועסק על ידי מקום העבודה שלו. בזמן חל"ת העובד לא נמצא ולא פועל בעסק בו עבד בשום מובן וצורה, והמעסיק לא מעביר לו תשלומים בכלל. בחלק מהמקרים של חל"ת אפשר לקבל דמי אבטלה על התקופה של החופשה. בזמן מגפת הקורונה והסגרים שהוטלו על הציבור הישראלי, נעשה שימוש נרחב בכלי זה.

 

ניתן לצאת לחל"ת ללא הסכמתו של המעסיק לתקופה מסוימת

עובדה שלא ידועה לישראלים רבים היא, שניתן לצאת לחל"ת גם ללא אישורו של המעסיק במקרים מסוימים. יציאה לחל"ת ללא אישור המעסיק, משמעה שהמעסיק יהיה חייב להחזיר את העובד לעבודתו בתום החל"ת, ולהעניק לו את אותם תנאי העבודה ותנאי התשלום שהיו לו לפני שיצא לחל"ת. רוב המקרים שבהם המעסיק חייב להוציא את העובד לחל"ת קשורים להריון ולידה. אימהות חדשות זכאיות לחל"ת בעת ההיריון בגלל סיבות רפואית ולאחר ההיריון, בשל הצורך לטפל ולהניק את הרך הנולד. גם אבות זכאים לחל"ת קצר בימים הסמוכים ללידה. .

 

התנגדות להוצאה לחל"ת והזכויות של חל"ת כפוי

מעסיק שרוצה להוציא את אחד העובדים שלו לחל"ת, עלול להיתקל בהתנגדות מצד אותו עובד. לעובד יש את הזכות לערער על ההחלטה של המעסיק להוציא אותו לחל"ת. כמובן שלא כל בקשה להתנגדות להוצאה לחל"ת מתקבלת, אבל ישנם מקרים רבים בהם העובד זכה בערעור שהגיש בצורה מלאה או חלקית.

 

יש אנשים שאסור להוציא לחל"ת בדרך כלל

בישראל מרבית האנשים שאי אפשר להוציא לחופשה ללא תשלום, הן נשים שנמצאות במהלך הריון או במהלך ניסיון להיכנס להריון. כיום גם האב יכול לצאת לחופשת לידה, ובזמן זה אסור למעסיק להוציא גם אותו לחל"ת. ההוצאה לחל"ת אסורה על המעסיק גם במקרה בו מדובר באישה שנמצאת במקלט לנשים מוכות. האיסורים הללו על הוצאה לחל"ת נועדו להגן על עובדים שנמצאים בשלב רגיש של חייהם, ופגיעה תעסוקתית בהם תהיה קשה בהרבה מפגיעה בכל אדם אחר.

 

אפשרויות פעולה מפתיעות לעובדים בחל"ת – סיכום

חל"ת הוא כבר מושג מפורסם בישראל של אחרי  ומגפת הקורונה2020, אבל הפרטים שלו עדיין לא מוכרים לרוב הישראלים. במקרים מסוימים מותר לעובד לצאת לחל"ת ללא אישור המעסיק, ופעמים אחרות על המעסיק מוטל איסור על הוצאה לחל"ת של עובד זה או אחר.

עובדים בחלת

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
מדוע כדאי לפנות למשרד עו"ד?

עניינים משפטיים יכולים להיות מורכבים ומכריעים, ולרוב דורשים הכוונה וייצוג מקצועיים של מומחה בתחום. בעוד שאנשים מסוימים מעדיפים לטפל בהתמודדויות משפטיות בעצמם, ישנם יתרונות רבים

קרא עוד »
עו"ד שי סולטן
עריכת דין
מה הפיצוי בגין תאונות אישיות?

תאונות עלולות להתרחש בכל רגע, ולהשאיר אנשים פצועים פיזית, בטראומה רגשית ועומסים כלכלית. כאן נכנס לתמונה פיצויים בגין תאונות אישיות – מתן תמיכה וסיוע נחוצים

קרא עוד »
עורך דין צבאי
עריכת דין
מהי תביעה ייצוגית נגד בנק?

תביעה ייצוגית נגד בנק היא מנגנון משפטי המאפשר לקבוצת אנשים שנפגעו באופן דומה מפעולות או מדיניות של בנק, לבקש ביחד פיצויים או סעדים אחרים. תביעות

קרא עוד »
דיני נזיקין ותביעות נזיקין
עריכת דין
על אילו סוגי נזיקין ניתן לתבוע?

תביעות אזרחיות בישראל עוסקות בנושאים רבים החל מתביעה על רקע של הפרת חוזה ועד לתביעות בנושא מזונות וירושות. אחד התחומים המרכזיים ביותר בתביעות האזרחיות בישראל,

קרא עוד »