איך להתנהל נכון עם דירה בירושה

ירושה היא חלוקה של הנכסים של אדם שנפטר, ליורשים השונים. במקרים בהם יש צוואה חוקית וכשרה, הנכסים מחלקים לפי המצווה בה. במקרים בהם לא קיימת צוואה או שהיא לא מתקבלת על ידי רשם הירושות, הנכסים מתחלקים לפי דין – כלומר, לפי חוק הירושות ובסדר הקבוע בו. בכתבה שלפניכם נפרט על קבלת דירה בירושה ועל הדרך הנכונה להתנהל במצב זה 

 

קבלת דירה בירושה – איך מחלקים את הדירה?

במקרים רבים של ירושה בישראל, חלק גדול מאוד מסכום הירושה מגיע בצורה של דירה או בית פרטי. אם הירושה מתחלקת לפי הדין, 50% מערך הדירה יהיה שייך לבת או בן הזוג של הנפטר ו-50% הנוספים יתחלקו בצורה שווה בין הילדים של הנפטר. במקרים של צוואה, החלוקה של הדירה תהיה לפי רצונו של המצווה. במקרים של הורשה של הדירה למספר יורשים, יש להחליט מה עושים עם הדירה ואיך מחלקים אותה.

 

תכנון נכון של העברת הדירה וחלוקה של הירושה

במקרה שבו יורש אחד יורש את כל הדירה, אין צורך בחלוקה של הדירה. במקרים בהם קיימים מספר יורשים, חלוקה נכונה של הדירה יכולה להיות בעלת משמעות כלכלית גבוהה מאוד. לדוגמה, יש מקרים בהם יורש אחד מעוניין לקנות את הדירה לשימושו האישי, ובתמורה הוא מסכים לוותר על חלקים אחרים בירושה שניתנו לו על יד החוק או על ידי צוואה. בדרך כלל כדאי לעשות זאת בכדי להימנע מתשלום של מיסים שקשורים במכירה ובקנייה של דירה.

 

משמעותו של תכנון נכון מבחינת מיסוי

מכירה וקנייה של דירה גוררים איתן גם דרישות מיסוי מסוגים שונים. לדוגמה, בעת מכירה של בית, יש לשלם מס שבח. מס זה מוטל על העלייה בערך הנכס שהתרחשה בעת שהנכס היה בבעלותו של המוכר. במקרים של הורשת דירה ליורש אחד, בהם אין צורך במכירת הדירה, גם אין צורך בתשלום של מס השבח על מכירת הדירה. הורשה של דירה לא נחשבת לאירוע מיסוי מבחינת רשויות המיסים בישראל. תכנון מס במקרה של דירה בירושה, אפשר לעשות באמצעות רואה חשבון או עורך דין עם התמחות בתחום.

 

שכירה של עורך דין לשם חלוקה של הירושה

אם קיבלתם דירה בירושה, כדאי לכם לתכנן את הצעדים שלכם בתחום זה בצורה שקולה ומחושבת. קבלת החלטה לא נכונה יכולה לעלות לכם סכומי כסף גדולים, שלעיתים יכולים להגיע גם לגובה של עשרות אלפי שקלים. לצורך כך, ניתן להתייעץ עם עורך דין שיש לו התמחות בנושא. עורך דין לענייני צוואות ידע להגיד לכם בדיוק מהי הדרך שבה הכי כדאי לכם לפעול.

 

תכנון מס נכון בדירה בירושה – סיכום

תכנון נכון של חלוקה של דירה שהתקבלה בירושה יכול להיות בעל משמעות כלכלית גדולה מאוד. באמצעות תכנון נכון, תוכלו לחסוך לעצמכם הוצאות מיסוי גבוהות ולהשאיר את הכסף בכיסכם. בכדי לעשות זאת ניתן להתייעץ עם עו"ד.

דירה שעברה בירושה

אולי יעניין אותך גם

עורכת דין
עורך דין צוואות וירושות
ארבעה טיפים לכתיבת צוואה

בחוק הירושה נקבע על מספר צורות חוקיות לעריכת צוואה תקפה. ניתן בהתאם לחוק לכתוב  צוואה גם ללא ליווי משפטי אך יש בכך סיכון. כאשר הכותב

קרא עוד »