מי זכאי לקבל עמלה בעבור עסקת מקרקעין

מי זכאי לקבל עמלה בעבור עסקת מקרקעין

אם יש דירה ששווקה על ידי שני מתווכים, מי מהם זכאי לקבל את עמלת התיווך?

גם אם במהלך שיווק הדירה היו שני מתווכים פעילים הרי שרק אחד מהם היה מתווך יעיל, זאת אומרת יש רק מתווך אחד שהציע לקונים את הדירה שאותה שיווק, רק אחד מהמתווכים עשה את פעולת התיווך על הדירה בסופו של דבר והוא זה שגרם למציאת הקונים ולמכירתה.

לכן בעסקה שבה היו כמה מתווכים לאותה דירה, זכאי המתווך שהביא למכירתה בסופו של דבר, המתווך שתיווך בין המוכר של הדירה לקוניה לקבל את עמלת התיווך.

באילו מקרים יכול לקרות המצב הנ"ל?

יכול לקרות מצב בו אדם החל לחפש את הדירה שברצונו לקנות, הוא ביקש ממתווך מסוים לחפש עבורו דירה המתאימה לצרכיו המסוימים, אותו מתווך חיפש עבורו דירה ומצא לו דירה העונה על כל בקשותיו.

אותו קונה הגיע לדירה והחליט שלמרות שהדירה מתאימה לצרכיו ולציפיותיו הוא אינו מעוניין לקנות את הדירה בגלל מכירה שהיה גבוה לו מדי באותה עת.

לאחר כמה זמן שמע המתווך כי הדירה אכן נקנתה על ידי האדם שלו הוצעה הדירה על ידו, אך הוא אינו קיבל דמי תיווך ואינו קיבל ידיעה על הדבר שנעשה.

המתווך שהציע לקונה את הדירה לראשונה לא הבין מדוע הוא אינו מקבל את דמי התיווך המגיעים לו.

המתווך החליט לשלוח לקונה דרישה לתשלום המגיע לו ואזהרה שאם לא ישלם לו הוא יתחיל בנקיטת הליכים משפטיים כנגדו, הקונה של הדירה בחר להתעלם ולא להיענות לבקשת התשלום.

במקרה כזה יש מצב בו המתווך הראשון אכן הציע לקונה את הדירה, אך ישנם מתווכים נוספים שמתווכים את הדירה הזו. למתווך הראשון לא היה הסכם בלעדיות על הדירה, זאת אומרת ישנם עוד מתווכים שיכלו לתווך לקונה את הדירה.

לכן החליט הקונה לפנות למתווך אחר שהציע לו מחיר זול יותר והצליח להוריד את מחיר הדירה למחיר שהיה נוח יותר לקונה.

לפי חוק המתווכים, אם העסקה תתבצע על ידי מתווך אחר והוא יהיה היעיל ביותר בעסקה, דמי התיווך מגיעים לו.

לכן ישנם מקרים בהם הקונה מבין שהוא יכול לבצע את אותה העסקה במחיר זול יותר עם מתווך אחר, לכן אם הקונה מקבל הצעה זולה יותר ממתווך אחר והוא מעדיף לעשות את העסקה איתו הוא רשאי ועליו לשלם רק למתווך היעיל בעסקה שעשה, במקרה הזה למתווך השני.

איך נקבע מי המתווך היעיל?

המתווך היעיל הוא המתווך שבעקבות הפעולות שעשה המוכר והקונה יצרו קשר אחד עם השני.

דמי התיווך מגיעים למתווך שבעזרתו העסקה יצאה לפועל, בעזרתו הקונה דיבר עם המוכר והם החלו בתהליך של מכירת דירה עד לחתימת חוזה מכר.

המתווך חייב להראות הוכחות לכל שהוא התווך היעיל במקרה שהגיע לבית משפט כדי להכריע מי מקבל את דמי התיווך על דירה מסוימת.

המאמר באדיבות משרד עורך דין מיסקביץ'

אולי יעניין אותך גם